Det er sjovt at lære på Østerskov Efterskole. Her kan du læse om undervisningen på en helt almindelig tirsdag på Østerskov Efterskole, hvor rammen er DDR.
Dagens undervisning
Det er tirsdag i dag, men i spillet er det tiden fra 1960 - 1970.
Eleverne starter med at se nyheder fra DDR. Det er arkivfoto fra 1961, hvor Berlinmuren opføres. Det passer med at vores mur er færdigbygget, så eleverne kan se muren efter den indledende introduktion.
Derefter fortsætter dagligdagen i det lukkede land. Nu er DDR reelt set lukket land, hvor stasiagenter, grænsevagter og partimedlemmer sidder på magten, mens de almindelige borgere gør deres bedste for at være på den gode side af loven.
Hvis du ikke er, risikerer du at blive kaldt til forhør af Stasi.
Systemet i spillet
Undervisningen i de forskellige fag giver mulighed for at avancere i systemet, gennem røde stempler, som eleverne får efter en afleveret opgave.
F.eks. kan eleverne komme med til partimøder, hvor de er med til at forme lovene og reglerne i DDR.
Medlemmerne i kommunistpartiet har flere fordele, får saftevand og syltede agurker (en luksusvare, som kun eliten må nyde) og undgår voldsom overvågning fra Stasi.
Men toppen skal også passe på, at de ikke bliver overhalet af andre borgere, som får flere stempler end dem selv.
"Passkarte, bitte!"
Når det er pause, skal alle eleverne krydse forbi grænsevagterne for at komme ned til frokosten. Grænsevagterne og Stasi arbejder tæt sammen for at kontrollere og overvåge befolkningen.
Eleverne kan også vælge at anmelde deres klassekammerater til Stasi, hvis de mistænker dem for suspekte aktiviteter eller planer om flugt.
Her i starten af ugen er der lange udsigter til at muren falder, så de frihedshungrende elementer i befolkningen kan i stedet planlægge at flygte fra styret.
Det gør de ved at have flere stempler end de udpegede grænsevagter, have en godt gennemtænkt flugtplan klar, som de skal fortælle til læren ved grænsen og samtidig ikke være overvåget af Stasi.
Flugt er ikke nemt!
Spoiler - Muren falder
Det ender med, at muren falder til sidst. Eleverne smadrer som regel muren om fredagen i vildskab, hvorefter genforeningen fejres.
Eleverne kan på den måde opleve undertrykkelse i et totalitært samfund, hvor nemt det nogle gange er bare at indordne sig, men også hvordan at du gør modstand i det skjulte mod et undertrykkende samfund.
Undervisningen på Østerskov
Du kommer til at opleve undervisning, som du aldrig har oplevet det før. Med udgangspunkt i rollespil og spilsystemer, tager vi dig med på en fantastisk undervisningsrejse, med inspiration fra virkelighedens og fantasiens verdner.
Hver uge oplever du et nyt forløb, som fortæller en ny historie. For eksempel om livet i DDR, om fortidens stammer og kulturer, om FN og verdensfreden, eller om Fantasy og eventyrets verden.
Undervisningen og rammerne hænger desuden sammen. Når du deltager aktivt i undervisningen, giver det som regel også flere muligheder i spil- og rollespilsfaserne. For eksempel ved at åbne op for vigtige clues i vores detektivforløb CSI, ved at give dig unik indsigt i et mysterium i Testamentet, eller ved at give dig flere ressourcer til at bekæmpe en sygdom i Epidemien.
Fantasien sætter grænserne
Når du er i gang med en uge på Østerskov, har du også rig mulighed for at skabe dine egne fortællinger. Hvordan du klarer de forskellige opgaver og løser farlige (og faglige) situationer, giver dig indsigt i forskellige måder at handle på, alt efter hvilke situationer du står i.
Du lærer ved at handle, og ved at handle i forskellige situationer øver du dig i at løse problemer og udfordringer sammen med dit hold.
Holdindsats er også vigtigt her, for selvom at individet kan løse mange problemer selv, kommer du til at lære hvor vigtigt det er at bruge hele gruppen i forskellige udfordrende situationer.