Professor Lisa Gjedde, Aalborg Universitet, har på vegne af Egmontfonden undersøgt Østerskovs undervisningsmetode og nået frem til følgende:
- Skolen ligger over landgennemsnittet i formidlingsfag, og i de øvrige fag klarer sig omkring landsgennemsnittet. Dette til trods for at Østerskov har en større gruppe inklusionselever end landgennemsnittet af skoler.
- Metoden findes som en velegnet og virkningsfuld læringsplatform for læringsudfordringen i 21. århundrede, hvor der skal findes metoder til at udvikle kreativitet, kritisk tænkning, kommunikation, og kollaboration hos eleven. Men også som velegnet til at møde udfordringerne i dagens skole med urolige drenge og inklusionsbehov.
- Potentialet for inklusion er meget højt. Lisa Gjedde beskriver Østerskov som ’hinsides inklusion’, dvs. inklusion ikke tænkes som tilsat udefra, men som fuldt integreret i undervisningen, bl.a. med begrebet “legitim perifer deltagelse”, en høj grad af mulighed for forskellige læringsredskaber og en grundlæggende meningsgivende motivation i deltagelse og sammenhæng.
- Metoden giver mulighed for god social og personlig udvikling gennem et stærkt socialt rum hvor man kan genopfinde sig selv hver uge og lade rollen fejle i stedet for sig selv.
- Metoden er motiverende og inddragende og giver mulighed for interaktiv og kropslig læring.
Lektor i neuromatematik Lisser Rye Ejersbo, Århus Universitet, konkluderer efter studier på Østerskov:
Det narrative har stor indflydelse på god matematiklæring og motivation i faget.
Eleverne husker meget præcist om undervisningen. De kan lagre deres matematiske læring i længere tid og har nemmere adgang til den, når de skal bruge den. Forskningsresultaterne er samlet på www.rollespil.nu og vil blive suppleret af en bogudgivelse medio 2015.