19_249448049799_10156175080174800

Ubåden – Eksempel på Matematikundervisning på Østerskov

Vi underviser på en lidt anderledes måde her på Østerskov. Det kan i blandt andet se et eksempel på her.

Filmen er optaget under vores Anden Verdenskrigs forløb, hvor eleverne skulle bruge en hel dag i en “ubåd”.
Her spillede eleverne en tysk ubådsbesætning, som både var på jagt efter engelsk bytte, men som på et tidspunkt bliver ramt af en dybhavsbomb. Herfra skal de kæmpe for deres overlevelse.

Matematikken spiller en stor rolle i scenariet. De skal både bruge matematik til at navigere i Østersøen, beskyde fjendtlige skibe og endelig til at finde ud af, om de kan nå at redde ubåden, inden der kommer enten for meget vand eller CO2 i den.

Morten Brøsted, matematiklærer her på skolen, har selv udviklet og designet ubåden og har kørt “ubåden” i Anden Verdenskrigs forløbet i 6 år.

“Det jeg gerne vil med ubåden er, at sætte nogle udfordrende og stimulerende rammer for eleverne. Det udfordrer dem både på deres matematikfærdigheder, men det stiller også enorme krav til deres samarbejdsevner,” fortæller han:

“Samtidig bliver eleverne også sat i nogle rammer, hvor de ser matematik i praksis. Det er, i denne her setting, rent faktisk et spørgsmål om liv og død, hvis de ikke får løst opgaverne de bliver stillet,” fortæller Morten Brøsted.