Discord giver stor lærerfleksibilitet

Østerskov Efterskole bruger til dagligt Discord til deres fjernundervisning.
Programmet bruges normalt som gaming kommunikationsplatform, men efterskolen har fået tilpasset det til en digital undervisningsramme.

 

Tekst: Esben Holst Harboe, PR hos Østerskov Efterskole.

Østerskov Efterskole plejer at have spilbaseret undervisning og læringsrollespil hver uge. Men hjemsendelsen på grund af Corona stak en kæp i hjulet for den rutine. Skolens lærerteams gik derfor hurtigt i gang med at planlægge den nye digitale undervisning.

To uger efter nedlukningen af Danmark, var Østerskov Efterskole klar med et digital læringsrum, centreret omkring Discord. Programmet har mange fordele, når det kommer til undervisningen, fortæller dansk- og historielærer Ivajlo Holm Jensen.

”Discord er et fleksibelt program. Vi prøver at inddrage eleverne, ved at vi bruger Discord rammen til at fortælle en historie. Vi bruger spilundervisning, og det kan vi stadig, blandt andet med hjælp fra Discords fleksibilitet og ”terningerobotter,” som vi kan importere til Discord,” fortæller Ivajlo og fortsætter.

”Begge vores lærerteams har skabt forskellige rum i programmet ”Discord”. Det kan være forskellige klasseværelser og kommunikationskanaler, hvor eleverne får undervisningen i. Vi laver altid spil. Så det handlede om at efterligne den daglige undervisning, bare digitalt. Eleverne kender formlen, og de kender også til Discord. Der var lidt famlen først, men efter et par uger med det, føler vi os prof til det, ” fortæller Ivajlo.

Selvom undervisningen er digital, kan man stadig godt fortælle og tegne sine historier. Billede tegnet med inspiration fra “Heltenes By”.
Billede af Emilie Hye.

Discord: et gamermedie

Discord er normalt ret populært blandt gamere, i eSport og hos pen and paper rollespillere, som mange af skolens elever bruger deres fritid på. Elev Ella Gyldendahl Jensen er for eksempel meget glad for, at Østerskov bruger Dsicord:

”Bare tanken om at skulle bruge Teams eller Zoom og alle de andre ting andre skoler bruger var skræmmende! Så er Discord nemmere at finde rundt i, siden at lærerne også har en basic forståelse for, hvordan man bruger programmet. Det virker godt at vi kan sidde på en server, hvor vi alle er samlet og nemt kan skifte lærer i forhold til de fag, vi har. Oveni i det så synes jeg lærerne gør det smadder godt, med at lave opgaver som er nemme at komme til at lave derhjemme,” siger Ella.

Hendes klassekammerat Mads Karlov syntes også, at det virker. Men der er visse begrænsninger i formatet, siger han:

”Jeg oplever, at undervisningen virker. Vi har nem kontakt med lærerne, og vi kan få hjælp virkeligt hurtigt. Men det er ikke helt det samme som at være til en ”rigtig” time, og det er nogen gange sværere for lærerne at forklare noget, da der ikke er nogen fysisk tavle at vise det på, fortæller Mads Karlov.

I Discord kan eleverne og lærerne nemt navigere igennem de forskellige tekst- og talekanaler, som er til venstre.
De kan også uploade billeder, film og lydfiler direkte ind i den kanal, som de er inde i.

Forskellige digitale baggrunde

Ivajlo Holm Jensen tænker også, at skolen har valgt et godt medie til undervisningen:

”Eleverne kommer fra mange forskellige digitale baggrunde, men vi har ramt ned i et ungdomsmedie her. Vores elever er en del af en spilkultur, som bruger discord. Folk der spiller computerspil eller pen and paper (bordrollespil) bruger Discord i høj grad, så vi har ramt plet der,” siger han.

Ud af skolens 81 elever, er det normalt at 65-67 af eleverne er aktive i den daglige undervisning. De elever, der falder fra Discord undervisningen er den samme elevgruppe, som også periodisk kæmper med undervisningsdeltagelse i den daglige undervisning.

Begrænsninger ved mediet

Selvom Discord har mange fordele, er der også begrænsninger for mange fagområder. I naturfag kan man for eksempel ikke lave forsøg, i tysk og matematik skal der være mange flere hjælpesætninger og retningslinjer til opgaverne, og så er der også udfordringen i, om eleverne holder en god mikrofon disciplin.

Der er også flere elever, som brænder ud af Discord og fjernundervisningen eller har brug for hjælp eller støtte til at komme igennem det nuværende lockdown. Derfor uploader lærerne på Østerskov også de samme opgaver, som de lægger op på Discord, på skolens eget intranetsystem “Viggo”, hvor eleverne i stedet kan finde og løse opgaverne.

Derfor har skolen også pædagogisk personale klar til at hjælpe. De har dedikerede rum, hvor elever, som har brug for hjælp til at komme i gang med undervisningen, bliver samlet op af det pædagogiske personale. Hvis de ikke selv kontakter læren, kan lærerne se, hvem der er offline i deres timer og tage kontakt til dem.

 

Hvis du har spørgsmål om undervisningen gennem Discord, så skriv til kontor@osterskov.dk

Fakta om Discord:

  • Discord er et digitalt kommunikationsmiddel, som du kan downloade gratis fra nettet.
  • For at starte Discord, skal du oprette dig som bruger.
  • Du kan nemt uploade og vedhæfte filer, film og andre dokumenter programmet.
  • Det er muligt at oprette forskellige rum i Discord – nogle er til tale, andre til skrift og andre har begge dele.
  • Der er 250 millioner brugere på verdensplan, og er populært blandt unge.
På Discord kan du blandt andet uploade og dele filer nemt mellem dig og din klasse.
Ugerne er skemalagte på samme måde, som en normal uge er det på Østerskov Efterskole.
Der foregår generelt en masse kommunikation på Discord. Når man går over til en ny uge, genstartes hver kanal, mens den tidligere tekst fjernes.
Forrige
Næste