Digital støtte til klanen

Mange normale arbejdsopgaver skal gentænkes, når det foregår digitalt. For eksempel støttekontakt arbejdet med de elever, som er i Østerskov Efterskoles afdeling for elever med autismespektrumforstyrrelser, kaldet Klanen.

Tekst af Esben Holst Harboe, PR

Der er en klar struktur i en normal efterskoledag. Stå op, bad, morgenmotion, morgenmad, skole, frokost, skole igen, fri, linjefag, fritid, godnat og sov godt. Men den rytme rykkes rundt i en tid, hvor mange af eleverne skal hjem igen til en hverdag, der kan være svær at strukturere.

Den struktur og støtte til at holde fokus på sin egen gode udvikling og den daglige undervisning, arbejder Østerskov Efterskoles klanmedarbejdere på at opretholde for skolens elever med autismespektrumforstyrrelser, fortæller klanleder Kaare Bæk Poulsen:

”Vi løfter vores pædagogiske opgave på en næsten identisk måde, som når eleverne er her, strukturelt set. Vi gør det bare virtuelt. Vi har oprettet rummet ”klankontoret” på Discord, hvor kommunikationen om deres undervisning foregår. Vi har også to rum, hvor man kan kontakte os. Nogle foretrækker at tale med os, andre har det bedre med at skrive til os,” siger Kaare Bæk Poulsen.

Normalt foregår der en daglig kontakt og opfølgning på eleverne, hvis de står i nogle udfordrende situationer. Det kan være svært at opfange digitalt, så klanpersonalet kontakter jævnligt eleverne, for at følge op:

”Fordi vi er i en situation, hvor vi normalt har en tæt kontakt med eleverne, så ringer vi til dem og taler med dem engang imellem. Enten over Discord eller telefonen. Vi har fastlagte samtaler hver uge med eleverne, enten et fast tidspunkt eller når det passer ind. Det afhænger af eleven,” fortæller Kaare.

God struktur i det digitale

Østerskov Efterskole har så vidt muligt forsøgt at skabe en struktur, som minder om en normal skolegang. Der er to undervisningsblokke, en fra 9 – 12 og igen fra 13 – 15. Skolens klanelever melder ind på det digitale klankontor om morgenen og om eftermiddagen, for at have styr på, om de er i undervisningen. Det er ikke nødvendigt i en normal hverdag, hvor de fysiske rammer er med til at styrke strukturen, fortæller Kaare:

”Undervisningsgangen er normalt dér, hvor det sker. Vores elever er gode til det strukturerede og systematiserede, men hvis du tager dem ud af det system, hvor undervisningen foregår, så kan de få det svært. Forældrene har været på banen derhjemme og gjort, hvad de kunne for at skabe et godt undervisningsmiljø og sørget for, at de er oppe og klar til tiden,” siger Kaare, og fortsætter:

”Men nogle af dem brænder ud på Discord. Samtidig med, at der i forvejen er flere, som har svært med at vænne sig til at være hjemme. Når undervisningen også er anderledes, så bliver de udfordret, for undervisningen hænger jo sammen med de fysiske rammer for dem,” siger han.

Ud af skolens 81 elever, er det normalt at 65-72 af eleverne er aktive i den daglige undervisning. De elever, der falder fra Discord undervisningen er den samme elevgruppe, som også periodisk kæmper med undervisningsdeltagelse i den daglige undervisning.

Musikvideoer viser humøret

Når eleverne melder ind på klankontoret om morgenen, har de også en mulighed for at vise, hvordan de har det. Blandt andet med at sende en musikvideo, som viser, hvad deres humør er.

”Der kommer rigtigt meget heavy her for tiden… Så har vi lidt en starter på dagen,” siger Kaare, og fortsætter:
”De videoer, eleverne sender, virker lidt vrede her for tiden. Men det kan være startskuddet til en videre samtale, hvor vi spørger eleverne hvordan de så har det. Så kommer der som regel en faglig frustration, eller noget der bunder i rollespillet. Så samler vi op som vi plejer, giver dem lidt snor, og så er det ellers op på hesten igen,” siger Kaare.

Behov for systemer tilgodeses

Østerskovs undervisning kører efter et ret fastlagt system: Undervisningsfaser og spilfaser. Der er stor forskel fra fase til fase, men det er en genkendelig rytme, som mange af eleverne nemt finder sig til rette i.

”Det, der er den store problematik med dem, som har autismespektrum forstyrrelser er, at de virkeligt kan lide struktur, styr på tingene og en fast rytme. Når de starter her, så går der lidt tid inden de finder ud af, at systemet er det samme hver uge, men indholdet er forskelligt. Og det er indholdet, der er den motiverende faktor,” siger Kaare.

Så deres hunger efter systemer tilgodeses, mens de bliver motiveret gennem indholdet.

”Det er derfor, at vi kan have 14- 15 med autismespektrum forstyrrelser rendende rundt både på skolen og i det digitale og agere i en verden, som er mærkværdig at se på. Jeg er til stadighed overrasket over, at vores elever klarer sig så fornuftigt igennem den her tid, som de gør. Og så alligevel kan jeg ikke være 100 procent overrasket, for jeg kender jo deres potentialer. Men der er så sejt, dét de kan håndtere,” siger han.

Ud af skolens 81 elever, er det normalt at 65-72 af eleverne er aktive i den daglige undervisning. De elever, der falder fra Discord undervisningen er den samme elevgruppe, som også periodisk kæmper med undervisningsdeltagelse i den daglige undervisning.

Nyheder på Østerskov Efterskole
Se alle nyheder
29. April 2020

Digital støtte til klanen

27. April 2020

Discord giver stor lærerfleksibilitet

Discord giver stor lærerfleksibilitet, og kan med lidt øvelse skabe gode rammer for spilundervisning
22. April 2020

Østerskov med i Studentum

Hvordan er det daglige liv på Østerskov Efterskole? Læs om det her!